AEiG Cavall Bernat
EL NOSTRE CAU

Qui som?

L’Agrupament Escolta i Guia Cavall Bernat és una organització i/o entitat sense ànim de lucre que des del 1978 treballa per mantenir la tradició escolta quedant els dissabtes a la tarda, fent les sortides trimestrals, els campaments de setmana santa i d’estiu.

Tot això es fa gràcies a la dedicació desinteressada dels caps que, amb la col·laboració dels pares i mares, inverteixen temps i il·lusió en aquest projecte. La majoria d’ infants i joves són de la ciutat de Manresa, havent-hi un equilibri entre nens i nenes. Tot i que anteriorment molts infants provenien de l’escola La Salle, actualment el grup s’ ha diversificat a escoles i instituts de tota la ciutat.

L’activitat es du a terme a l’escola La Salle de Manresa, ja que un d'els fundadors n'era un germà i ens va cedir una part del recinte per a poder desenvolupar aquesta activitat educativa. Això ens permet disposar d’unes instal·lacions (camps de futbol, bàsquet...) molt àmplies, a més d’estar situada pràcticament a les afores de Manresa, amb la qual cosa podem sortir del nucli urbà fàcilment.

La tasca que realitzem consisteix en preparar activitats dinàmiques de grup per tal d’oferir diversió i entreteniment, a l’hora que s’aprenen uns valors com l’amistat, el treball en grup, el respecte a la natura...; tenim el repte de desenvolupar una tasca d’educació de forma coherent, adequada i motivadora per als nens i joves, tot donant-los la possibilitat de viure experiències significatives que els ajudin a desenvolupar-se com a persones. I també oferir als nens i joves la possibilitat de formar part d’un projecte viu i coherent amb el món i amb la societat actual.

L’Agrupament Escolta Cavall Bernat, forma part de Minyons Escoltes i Guies de Catalunya, moviment d’educació no formal que ofereix als nois i a les noies l’aventura de créixer, aprendre i fer projectes en grup a través del mètode escolta i guia amb l’objectiu que es converteixin en persones crítiques i compromeses, amb ganes de gaudir de la vida i de fer-la gaudir als altres.

Què és l’escoltisme i el guiatge?

L’escoltisme neix a principis del segle XX de la mà de Robert Baden-Powell, general de l'exèrcit britànic.

Després de descobrir el potencial i el coratge dels adolescents defensant la ciutat de Mafeking durant la guerra anglo-boer a Sud-àfrica, l’any 1907 decideix explorar aquestes capacitats en temps de pau. Per això cerca 20 nois de classes socials diverses i organitza a nivell experimental el que serà el primer campament escolta de la història, a l'illa de Brownsea (Dorset, Anglaterra).

El 1908 es comencen a publicar els butlletins "Scouting for boys" on s’expliquen històries i consells per a aventurar-se en l'exploració del medi natural, amb la fraternitat universal com a pilar fonamental. Aquests butlletins suposen l'inici del moviment escolta i molts grups el comencen a tenir com a referència.

Amb l’escoltisme com a referent, a partir de 1910, Olave Saint Clair, la muller de Robert Baden-Powell, impulsa el guiatge, una proposta similar per a les noies. A partir d'aquell moment, l'escoltisme i el guiatge s’estenen ràpidament i, en poc anys, són presents a molts països.

El 1920 Robert Baden-Powell és nomenat Cap Escolta Mundial. Aquell mateix any se celebra a Londres la primera trobada mundial d’escoltes, anomenada Jamboree, on hi assisteixen 8.000 escoltes de 34 països.

Cada any, el 22 de febrer, els escoltes i guies de tot el món commemoren la Diada del Pensament, l’aniversari del naixement tant de Robert Baden-Powell com d’Olave Saint Clair.

El nostre Ideari

La nostra proposta educativa es fonamenta en tres opcions bàsiques que representen tres angles d’actuació concrets en el terreny del servei a la societat: país, persona i espiritualitat. Aquestes tres opcions es concreten en una proposta de valors explícits a la llei escolta i guia.

La llei escolta i guia és la base en la qual queden explícits els valors que treballem a Minyons Escoltes i Guies de Catalunya. El text de la llei escolta i guia diu així:

  • Ens esforcem a merèixer confiança i fem confiança a tothom.
  • Vivim la nostra fe i respectem les conviccions dels altres.
  • Aprenem a ser útils i a fer servei.
  • Som germans de tothom i treballem per la pau.
  • Som fidels al nostre país i ens sentim ciutadans del món.
  • Defensem la natura i protegim la vida.
  • Aprenem a viure en equip i tot ho fem entre tots.
  • Som decidits i afrontem les dificultats sense por.
  • Estimem el treball i volem fer bé les coses.
  • Aprenem a estimar i a jugar net.

Per saber més sobre el nostre ideari, consulta el nostre projecte edicatiu (PEA)

Com apliquem l’escoltisme i el guiatge?

El lloc on s’aplica el mètode escolta i guia és en els agrupaments, coneguts també com a “caus”. A cada agrupament hi trobem uns joves educadors voluntaris anomenats “caps”, que treballen cada setmana pels seus nois i noies. I ho fan a partir de diferents dinamismes:

  • Treball en petit grup, és l’element personalitzador i socialitzador per excel·lència, prou ampli com perquè pugui permetre un cert nivell d’organització i un elevat sistema d’intercanvi, però alhora prou reduït com perquè cada noi i noia se senti acollit i valorat, pugui trobar el seu lloc, realitzar una funció concreta i aprendre a responsabilitzar-se de la tasca conjunta. El diàleg, la confrontació d’opinions i el treball en equip porten a l’adquisició d’actituds de col·laboració, respecte, tolerància, valoració de la diversitat i comprensió.Treballen el progrés personal. És l’objectiu bàsic de tota intervenció educativa i comporta, per part de l’educador, l’atenció personalitzada a cada noi i noia tot fent un seguiment seriós i mostrant de forma explícita la seva superació en el terreny de la relació amb els altres i l’entorn, el domini de tècniques concretes, el canvi d’actituds, etc. El consell de roca, activitat realitzada per campaments, comporta demanar a cada noi i noia una revisió de la seva manera de relacionar-se amb els companys, la seva aportació al grup i les seves ganes de continuar. Cada nova responsabilitat i cada nova situació generaran noves necessitats d’aprenentatge i es dinamitzarà el progrés.
  • Treballen el progrés personal. És l’objectiu bàsic de tota intervenció educativa i comporta, per part de l’educador, l’atenció personalitzada a cada noi i noia tot fent un seguiment seriós i mostrant de forma explícita la seva superació en el terreny de la relació amb els altres i l’entorn, el domini de tècniques concretes, el canvi d’actituds, etc. El consell de roca, activitat realitzada per campaments, comporta demanar a cada noi i noia una revisió de la seva manera de relacionar-se amb els companys, la seva aportació al grup i les seves ganes de continuar. Cada nova responsabilitat i cada nova situació generaran noves necessitats d’aprenentatge i es dinamitzarà el progrés.
  • El compromís. Assenyala un gest de responsabilitat personal davant del grup i es manifesta en les cada vegada més exigents responsabilitats que el noi o noia assumeix des de la seva entrada al grup. Aquesta responsabilitat creixent és la que auto educa la persona i per la qual apostem com a element bàsic en l’educació que volem donar. Així, considerem de gran importància l’explicitació del compromís, participant al cau tots els dissabtes i excursions, per aconseguir un bon treball en grup i un bon funcionament de les activitats.

Lligada al COMPROMÍS i al PROGRÉS PERSONAL, ha arribat l’hora de parlar de la PROMESA ESCOLTA. Considerada de gran importància, consisteix en l’explicitació del compromís, el qual implica l’acceptació i integració plena al grup i l’assumpció personal dels valors de la Llei Escolta.

La promesa es pot realitzar una vegada a cada branca. Els infants i joves fan un seguit de reflexions serioses sobre la seva manera de ser i de comportar-se, allò que els agrada d’ells mateixos i allò que no, les coses que fan que poden molestar als altres,... Seguidament, d’entre les coses que no els agraden han de veure quines és possible que ells canviïn (parlem d’actituds, i no de trets físics). També es pot fer una reflexió entorn de la societat, de quines coses ens agraden i quines no, i com podem aportar el nostre gra de sorra per millorar l’entorn.

Tant si és quelcom de nosaltres mateixos com si és de la societat, es tracta de que el noi o la noia prenguin el compromís d’esforçar-se per canviar allò que ells no desitgen. És un compromís assumible lliure: per tant, si algú no vol fer la promesa, simplement no la fa.

Un cop han triat el seu compromís, arriba l’hora de fer-lo conèixer a tothom: és l’hora de fer La Promesa. I no la podem fer de qualsevol manera: s’ha de fer amb un acte solemne, festiu però seriós alhora, i fent ús d’elements simbòlics i rituals. El motiu de què la fem així és perquè volem que els nois i noies recordin la seva promesa durant molts anys, i la considerin un compromís seriós i ferm. La proposta de promesa es realitza al segon any de branca, per campaments de setmana santa i es realitza un seguiment per part dels caps i del padrí/na.

  • El joc institucional. Potencia el protagonisme de la persona i l’aprenentatge i pràctica del joc democràtic. El repartiment de les funcions, responsabilitats i àmbits de decisió habitua els nois i les noies al joc democràtic. Això impulsa la maduració de les persones individualment i solidàriament responsables.
  • Transmeten la fraternitat universal. Donarà a totes les activitats la dimensió d’obertura, solidaritat i esperit de servei. A partir de la descoberta i la relació directa amb l’entorn més immediat, d’una manera progressiva, els nois i les noies arribaran a conèixer, valorar i comprometre’s amb realitats d’abast més ampli.

La Senyera i la bandera de la Creu de Sant Jordi identifiquen el moviment. La camisa porta la insígnia de la senyera i el logotip de l’entitat de MEG. Cada agrupament té el seu propi fulard. El del nostre Agrupament és vermell per dins i el ribet és blau.